Het ontwerp van jouw visitekaartje: hier moet je op letten

Bij de krijtlijnen van het ontwerp van jouw persoonlijke visitekaartje, zijn er toch een aantal specificaties die je in de gaten moet houden. Of je visitekaartje draait uit op een flop. Maar waar moet je nu exact op letten bij de keuze of ontwerp van dat oh zo belangrijke kaartje?


Schrijffout, imagofout

Het begint bij de tekst die op jouw visitekaartje zal pronken: is deze tip top in orde? Dat wil zeggen; volgens de Nederlandse spelling! Vele zaakvoerders slaan hierbij de bal al serieus mis. Jammer, want zo’n taalfout is inderdaad een binnenkopper van formaat; je zorgt ervoor dat je imago een flinke deuk krijgt. En dat is nu eenmaal moeilijk recht te zetten. Ik heb het overigens niet enkel over DT-fouten en dergelijke floppen. Het is belangrijk dat jij je aan de algemene BIN-normen houdt. Dat komt namelijk professioneler over.


Algemene gegevens: zijn ze correct en up-to-date?

Er zijn veel bedrijven die in de loop der jaren aanpassingen doorvoeren. Hetzij de bedrijfsnaam, de slagzin, de functietitel, … Ik kan wel honderden voorbeelden bedenken. Wanneer je een nieuw visitekaartje laat ontwerpen, is het dus geen onnozelheid om na te gaan of alle gegevens nog wel kloppen. Een detail, denk je? Mogelijk. Maar stel je eens voor dat je het telefoonnummer van je zaak hebt veranderd en het oude nummer nog op het visitekaartje staat. Potentiële klanten kunnen je dus niet bereiken. Een enorme misser indien dit voorvalt!

Vandaag de dag moet ook zeker je website op je kaartjes staan. Heb je er nog geen? Dan kan je daar door potentiële klanten of partners op worden afgerekend. Een website kost vandaag de dag niet meer zoveel geld, dus een excuus om er geen te hebben is er gewoon niet meer!


Creativiteit is geen overbodige luxe

Zowel managers als algemene bediendeprofielen hebben allicht tientallen visitekaartjes in hun lade liggen. En deze hebben alvast één ding gemeen: ze zijn niet origineel. Naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres en dat is het dan. Soms ook nog eens een logo – al dan niet ééntje ontworpen door een professionele designer zoals mijn vriend Sven. Het hoeft niet zo te zijn. Jij kan het verschil maken met je uniek en creatief exemplaar. Hoe je dat doet? Eenvoudig: verwerk een frappante quote die relevant is voor jouw onderneming in het ontwerp. Dat mag je slogan zijn (indien deze origineel is, weliswaar) maar net zo goed een memorabele zin. Deze tip werkt extra goed in de reclamesector. Want binnen deze branche gaat elk agentschap de strijd aan om de titel ‘het meest creatieve reclamebureau’ in de wacht te slepen. Een ding is zeker: je zal meteen een streepje voor op de rest hebben indien jouw visitekaartje enige innovatie en creativiteit vertegenwoordigt.


Overdaad schaadt

Less is more, iedereen wat dat ondertussen al. Maar waarom wordt het zo weinig in de praktijk uitgevoerd? Sommige mensen laten hun visitekaartje volproppen met onnodig veel gegevens en quotes. Onthoud dat dit een absolute afrader is. Overdaad schaadt en veroorzaakt op een klein visitekaartje zeer snel chaos. Een mooi minimalistisch visitekaartje kan ook mooi zijn. Uitblinken in kwaliteit is dan een optie, natuurlijk. Kies een professionele drukkerij gespecialiseerd in visitekaartjes en kies samen met hen het juiste papier. Papierkeuze is namelijk één van de meest cruciale technische zaken, aangezien een kwalitatieve papierstock een enorme invloed kan hebben op de perceptie van je kaartjes en de eerste indruk die je er mee maakt!